tiistai 13. lokakuuta 2015

Syyslomaviikon toinen päivä menossa... yritän epätoivon vimmalla opiskella oppimisesta (=etsiä vastauksia apukysymyksiin), ainoa asia minkä olen oppinut, että on olemassa hirmuinen määrä erilaisia termejä. Oppimistyylejäkin on kasapäin enkä saa niistä oikein mitään selvää.. selkein ja ymmärrettävin luokittelu löytyi heti ensimmäisenä; visuaalinen, auditiivinen ja kinesteettinen oppiminen.

Visuaalisesti
  • luo kuvia ja muistaa kuvien avulla
  • sopii kuvat, miellekartat, kirjallinen materiaali
Auditiivisesti
  • kuuntelemalla
  • sopii luennot ja suulliset ohjeet, ääneen lukeminen
Kinesteettisesti
  • tekemällä
  • sopii fyysinen tekeminen, liikkuminen, vuorovaikutus, väittelyt, kilpailut
  • tarvitsee itse osallistumista
  • taktillinen oppija luetaan kinesteettisiin; oppii käsillä
Tämä oli kohtuullisen helppoa ja loogista, jopa aiemmin opittua, mutta kun asiaa penkoo lisää niin löytyy muitakin tyylejä... Kokemuksellisessa oppimisessa oppimistyylejä on neljä: osallistuja, tarkkailija, päättelijä ja toteuttaja. Osallistuja hankkiin kokemuksia, tarkkailija seuraa muiden tekemisiä ja prosessoi kokemuksia. Päättelijä oppii ajatusmalleja rakentamalla (ilmiselvästi insinöörit :)) ja toteuttaja oppii käytäntöön soveltamalla. Viimeinen oppimistyyli on ammatillisessa koulutuksessa arviointikriteereissä kiitettävän tason osaamista.
"Nykyään vallitseva käsitys ihmisestä perustuu pääasiassa humanistiseen psykologiaan, jossa ihminen nähdään aktiivisena, itseohjautuvana toimijana ja oppijana. Käsitys siitä, että ihminen on itseohjautuva vaikuttaa opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen".. 

Oma oppiminen on pitkälti auditiivinen tai ainakin nuorempana oli; tykkäsin luentomuotoisesta koulunkäynnistä. Tosin samalla tein pieniä muistiinpanoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti