maanantai 12. lokakuuta 2015

Syyslomaviikon opiskelua... Ulkona paistaa aurinko ja mieli tekisi kuvan mukaiselle kävelylle ulos :)


Mutta pakerran ensimmäisen tehtävän parissa vielä hetken, jotta se saataisiin valmiiksi..

Opiskelijan kehitysvaiheiden huomioiminen opetuksessa

Valitulla ikäkaudella opetuksessa on huomioitava nuoren kehittyminen kohti aikuisuutta. Nuoret kykenevät muodostamaan omia mielipiteitä vaikkakin heijastelevat vielä paljon  vanhempiensa sekä kaveripiirinsä mielipiteitä ja ajattelua. Heitä on haastettava kehittämään omaa ajatteluaan edelleen sekä perustelemaan ajatuksiaan ja mielipiteitään. Olen huomannut työssäni nuorten ajattelun vielä melko musta-valkoiseksi. Tämä musta-valkoisuus hälvenee ammattikoulutuksen kolmen vuoden keston aikana paljon; viimeisen vuoden opiskelijat pystyvät jo huomattavasti moninaisempaan mielipiteiden ja ajattelun muodostukseen kuin ensimmäisen vuoden opiskelijat.


Ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat noin 16-vuotiaita, osa on tullut ammatilliseen koulutukseen kun arvosanat eivät ole riittäneet lukioon ja osalla on hyvinkin selvä tavoite valmistua ammattiin juuri valitsemallaan alalla. Osa nuorista ei selvästikään vielä tiedä mitä heistä tulee aikuisina eikä heidän tulevaisuuden suunnitelmansa ole vielä täsmentyneet. Havighurstin kehitysteorian sekä ihmisen psykologisen kehittymisen mukaan näin kuuluu ollakin. Kehitysteorioista kun vielä löytäisi vastauksen siihen miten nuoret saisi uskomaan, että kaikesta opitusta on hyötyä jossakin vaiheessa elämää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti