maanantai 28. maaliskuuta 2016

Raamisuunnitelma viimeistä silausta vaille valmis (palautettu jo eteenpäin...) :). Tein myös karkean suunnitelman oppimisen ohjaamisen arvoitavalle tunnille - tarkoituksena käydä läpi omien opiskelijoiden kanssa maaseutuyrittämisen tutkinnonosassa maatilayrityksen/yrityksen riskien hallintaa konstruktivisesti eli yhdessä tehden ja tietoa etsien/luoden. Aihetta käsitellään pienessä ryhmissä, yksi ryhmä vastaa yhden osa-alueen tiedon kokoamisesta ja lopuksi ryhmät opettavat aihealueensa toisille. Tässä oppimiskäsityksessä opettaja ohjaa ja tukee. Alustan riskien hallinnasta tekemäni power-pointin avulla, jonka jälkeen jaan opiskelijat ryhmiin pohtimaan kukin ryhmä yhtä riskien osa-aluetta.

Tässä yksi dia alustuksesta:
Riskien tunnistaminen
uMitä riskejä maatilalla on?

u1. Henkilöriskit
u2. Omaisuusriskit
u3. Toiminnan riskit
u4. Ympäristöriskit

u5. Taloudelliset riskit

Näistä aihealueista opiskelijat tekevät ryhmätyöt pienissä ryhmissä.
Konstruktivismista kokosin opintojen alussa seuraavia tietoja:
- tietoa ei siirretä suoraan vaan oppija etsii myös itse
- oppijalla halu oppia
- itseohjautuvuus
- tiimi/ryhmätyöskentely, yhteisöllisyys
- tieto luodaan yhdessä
- myös kriittisyyttä oltava
- ymmärtäminen tärkeää
- opettaja on ohjaaja
- monipuoliset opetusmenetelmät
. arviointi kytketään oppimisprosessiin
- uusi asia kytketään tuttuun
- opettajan oltava joustava

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti